Greenwashing
Naarmate mensen over de hele wereld bewuster worden van het belang van hun dagelijkse keuzes en aankopen, worden ook veel bedrijven duurzamer in hun manier van werken om in de gunst te komen bij de consument. In theorie is dit een goede zaak, maar velen hebben simpelweg een façade van duurzaamheid opgehangen terwijl ze doorgaan met activiteiten die meer afval of broeikasgassen veroorzaken. Dit heet ‘greenwashing’, maar wat is het precies en hoe herken je bedrijven die zich ermee bezighouden?
Wat is greenwashing?
Greenwashing is wanneer een bedrijf of organisatie meer tijd en geld besteedt aan het promoten van zichzelf als duurzaam dan aan het daadwerkelijk minimaliseren van hun impact op het milieu. Het is een bedrieglijke reclamemethode om in de gunst te komen bij consumenten die ervoor kiezen om bedrijven te steunen die de planeet willen verbeteren. Greenwashing beslaat een waardevolle ruimte in de strijd tegen milieukwesties, zoals klimaatverandering, plastic oceaanvervuiling, luchtvervuiling en het wereldwijd uitsterven van soorten.
De term ‘greenwashing’ werd in 1986 bedacht door milieuactivist Jay Westerveld in een essay waarin hij de ironie bekritiseerde van de toenmalige ‘red de handdoek’-beweging in hotels. Hij merkte de enorme hoeveelheid afval op die hij in de rest van het hotel was tegengekomen, waar geen zichtbare tekenen waren van inspanningen om duurzamer te worden. Hij zei dat het hotel in plaats daarvan gewoon de kosten probeerde te verlagen door handdoeken niet zo vaak te hoeven wassen, maar door het op de markt te brengen als milieuvriendelijk.
Waarom doen bedrijven aan greenwashing?
Het is simpel: gezien worden als ethisch drijft de winstgevendheid. Uit een rapport van McKinsey blijkt dat Gen Z (mensen geboren tussen 1996 en 2010) meer geneigd zijn geld uit te geven aan bedrijven en merken die als ethisch worden beschouwd. Uit een ander rapport van Nielson’s Global Corporate Sustainability, bleek dat 66% van de consumenten meer zou uitgeven aan een product als het van een duurzaam merk komt. Dit stijgt tot 73% onder millennials. Bedrijven hebben daarom een financiële prikkel om maatschappelijk bewuster te zijn, of lijken dat in ieder geval te doen.
Een andere reden waarom bedrijven aan greenwashing doen, is echter veel minder verraderlijk: ze weten gewoon niet dat ze het doen. Veel bedrijven hebben gewoon niet de expertise om te weten wat echt gunstig is voor het milieu en wat niet. In Australië stapte een bedrijf over op het gebruik van “biologisch afbreekbaar” plastic, dat technisch gezien niet volledig degradeerde, maar in plaats daarvan in kleinere delen uiteenvalt, tenzij het wordt verwerkt in een vergister die speciaal is ontworpen om de voorwaarden voor biologische afbraak te creëren. Wat het bedrijf eigenlijk nodig had, was een composteerbare zak, iets heel anders. De waakhond voor consumentenzaken in het land legde hen zelfs een boete op om te stoppen met de verkoop van het product omdat het volledig vals was.
Het is zeer waarschijnlijk dat dit bedrijf milieuvriendelijk wilde zijn, maar werd betrapt vanwege hun gebrek aan onderzoek naar wat eigenlijk duurzame materialen zijn. Daarom is het zo belangrijk voor bedrijven om zinvol onderzoek te doen naar hoe ze duurzaam kunnen zijn en dit toe te passen op alle stadia van hun activiteiten, niet alleen wat consumenten zien.