Consuminderen op Green Friday

Black Friday wordt ieder jaar populairder en uitbundiger terwijl we ons ook steeds meer bewust worden van de vervuiling van online bestellen. De verkooptrend is overgevlogen vanuit Amerika net zoals andere verkoopdagen zoals ‘Singlesday’, Thanksgiving of de Halloween feestdagen. Deze speciale verkoopdagen, of zelfs weken bij sommige webshops, brengen veel drukte met zich mee in het logistieke verzendproces. Tegenwoordig is er niet meer één dag koopgekte maar beginnen webshops al vanaf het begin van de maand november met ‘cyber deals’, met piekacties op ‘Singles day’, ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’. De grote merken doen allemaal mee, dus kleine webshops kunnen niet achterblijven in deze trend. Dit zet echter veel druk op webshops, fulfilment centers, consumenten en het milieu. In lijn met de nieuwe milieuafspraken van Glasgow blijft de grote vraag hoe wij als consumenten maar ook leveranciers, onze voetafdruk kunnen verlagen. Hierbij moeten we de balans vinden tussen een duurzaamheidscommitment en de gevoeligheid voor de koopjesgekte.

Consumentengedrag

Ondertussen zijn er al meerdere onderzoeken geweest over het koopgedrag van de consument. Deze wordt zich steeds meer bewust van de milieu impact die een verzending inhoudt. Echter, een duurzame verzending mag nog steeds niet teveel extra kosten en al helemaal niet voor de Nederlandse consument. Volgens het duurzaamheidsonderzoek 2021 van Capterra ligt het percentage hierbij beduidend lager dan bij de buurlanden. De meeste Nederlandse consumenten zouden maar maximaal 10% meer betalen in vier van de vijf categorieën. Alleen voor schoonheids- en wellnessproducten zijn we niet bereid extra te betalen voor een duurzaam product of levering. Daarnaast heeft de pandemie ook zijn inslag gehad op ons koopgedrag: 49% geeft aan dat hun koopgedrag is veranderd richting meer duurzaamheidsgericht (Capterra, 2021).

Duurzaamheid in de kleding en mode industrie is voor de consument voor 47% belangrijk, wat uitkomt op de tweede plek, met eten en drinken nog erboven met 53%. Hierna volgen voertuigen, elektronica en schoonheid & wellness.

Meer duurzaamheid tijdens koopgekte

Black Friday draait natuurlijk om het goedkoper kopen van nieuwe producten, maar laat je jezelf niet meeslepen in al deze kortingen. Dan ben je uiteindelijk nog steeds meer kwijt als noodzakelijk was. Je vraagt je wellicht af ‘wat kan ik dan wel doen als consument om bij te dragen aan het bewust consumeren. Om wellicht mee te beginnen als we het hebben over online aankopen doen, je kunt een browser plug-in installeren waarmee je tijdens je browsen naar nieuwe producten tegelijkertijd bomen plant. TreeClicks en Ecosia zijn hier al voorbeelden van, en dit blijft ook nog eens in werking na al deze koopgekte. Hier zijn enkele voorbeelden van de impact die je als consument al kunt maken binnen deze koopgekte.

Stel, je aankoop voor een nieuwe of energiezuinige wasmachine of koelkast is al vaak uitgesteld, kijk dan in je zoektocht naar producten die beter zijn voor het milieu. Op deze manier geef je met deze kortingen niet meer uit als dat je normaal zou hebben gedaan, én heb je op de lange termijn een betere impact op het milieu.

Wat kun je nog verbeteren aan jouw huis om energieneutraal te worden? Denk hierbij bijvoorbeeld aan LED verlichting, isolatie van de zolder of garage, een programmeerbare thermostaat, een energiezuinige douchekop of zelfs zonnepanelen.

Als je graag gebruik wil maken van de hoge kortingen op nieuwe kledingitems, kijk dan eens kritisch in je kledingkast en zet alles wat je al minstens een jaar niet hebt gedragen te koop op een website zoals de tweedehands kledingwinkel van Zalando, ‘Pre-owned’, of geef het aan een tweedehandswinkel. Hiermee kun je zelf ook nog eens een deel van je nieuwe product bekostigen waardoor het nog goedkoper wordt om circulair nieuwe kleding aan te schaffen. Tevens kun je op veel webshops al producten filteren op duurzame productie.

Als consument zijnde kun je ook consumeren bij webshops die zich aangesloten hebben bij de nieuwe beweging genaamd ‘Green Friday’, opgezet door Trees for All. Hiermee proberen ze Black Friday te transformeren van massaconsumptie naar een meer duurzame consumptie genaamd Green Friday. Deze webshops zijn herkenbaar aan het logo van Green Friday. Webshops die zich hierbij hebben aangesloten bieden geen Black Friday kortingen aan, tenzij het duurzame producten betreft.

Zoals eerder benoemd zijn de kleinere webshops bijna verplicht om ook mee te doen met de hoge korting acties zoals de grote webshops aanbieden. Deze kleine ondernemers kun je ook lokaal steunen door bij de winkel zelf binnen te lopen, of direct via hun webshop te bestellen in plaats van via een webshop portaal zoals Bol.com. Hierdoor loop je niet alleen zelf met een leuk nieuw product over straat, maar zet je ook een glimlach op het gezicht bij deze ondernemer. Daarnaast zetten ze zich actief in om bomen te planten ter compensatie van CO2-uitstoot die alsnog veroorzaakt wordt door de verzending van de (duurzame) producten.

Doe jij ook mee?

Draag jouw steentje bij door: in plaats van veel te consumeren op Black Friday voor kortingen, zelf duurzamer om te gaan met deze koopgekte en dus te consuminderen, op korte en lange termijn.

    Wilt u meer weten over onze duurzame oplossingen?

    Verlaag je voetprint, verhoog je impact

    CONTACTINFORMATIE

    Fahrenheitstraat 11
    6003 DC te Weert
    0495-788118
    [email protected]