CO2 uitstoot tool

Duurzaamheid staat in veel sectoren hoog op de agenda. Consumenten, overheden en NGO’s worden steeds milieubewuster en oefenen grote druk uit op bedrijven om verantwoord om te gaan met het milieu. Dat geldt ook voor de wereld van logistiek en e-commerce, want het groeiende milieubewustzijn stelt ook webshops en e-fulfilment bedrijven voor de uitdaging om duurzamer te opereren. Er worden bijvoorbeeld hoge eisen gesteld op het gebied van verpakkingen, CO2-uitstoot, energieverbruik en regelgeving vanuit overheden wordt strenger (denk aan kilometerheffing voor vrachtwagens en milieuzones). 

Inzichten in duurzaamheid

Een belangrijk onderdeel in het verduurzamen van e-Fulfilment processen is het inzichtelijk maken van de impact van verzendingen voor de eindgebruiker: de consument die een product aanschaft bij een webshop. Op dit moment wordt het e-fulfilment proces ingericht op prijs en leversnelheid.

Steeds vaker worden hierin al keuzes aangeboden om zelf een levertijdstip te kiezen of een product te laten bezorgen bij een pick-up point. Om klanten vaker bewust te laten kiezen voor een duurzame oplossing willen we laten zien welke impact de keuze van de klant heeft op de CO2 uitstoot van de verzending. 

Living Lab Green Fulfilment

Het Living Lab Green Fulfilment is een kennis- en innovatieplatform rond duurzame e-fulfilment. In dit Living Lab worden in co-creatie met regionale partners (ondernemers, overheden én onderwijs) innovatieve oplossingen voor duurzame e-fulfilment onderzocht, ontwikkeld en geïmplementeerd. Het Living Lab is aldus een open ecosysteem waarbij in co-creatie met partners onderzoeks- en innovatieprocessen plaatsvinden. Deze zijn gericht op het ontwikkelen en naar de markt brengen van innovaties om de wereld van e-fulfilment te verduurzamen. 

Duurzame innovatie

Dit heeft e-Fulfilment Hub tot aanzet gebracht om in het Living Lab Green Fulfilment een web plug-in / API te ontwikkelen. Deze kunnen webshops gebruiken om de CO2 uitstoot van een individuele verzending aan hun klanten te laten zien. Wanneer dit gekoppeld wordt aan keuzes die de klant kan maken m.b.t. verzenden (en eventueel verpakken) moet dit leiden tot een groter percentage duurzame keuzes. Dit helpt de klant te kiezen voor een duurzame verzendoptie, fungeert als trigger om extra te betalen voor CO2 compensatie of kan helpen de keuze te maken minder producten te retourneren. 

    Wilt u weten over onze duurzame oplossingen?

    Verlaag je voetprint, verhoog je impact

    CONTACTINFORMATIE

    Fahrenheitstraat 11
    6003 DC te Weert
    0495-788118
    [email protected]