Webshopeigenaar? Dit moet je weten!

Het goed organiseren van de logistieke afhandeling van bestellingen bepaalt of een webshop wel of niet succesvol is

Nederlandse consumenten besteedden in 2015 voor ongeveer €16 miljard aan online gekochte producten en diensten. Dit is ruim 16% meer dan in 2014! Nederland telde in 2015 bovendien meer e-shoppers (12,9 miljoen) dan in 2014 (12,7 miljoen) en zij besteedden ook nog eens meer geld online dan in het voorgaande jaar; €1.242 in 2015, vergeleken met €1.090 in het jaar ervoor.
Als gevolg van de groeiende online consumentenbestedingen werden de afgelopen jaren heel veel nieuwe webshops gestart. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal webwinkels is gegroeid van ongeveer 19.000 in 2012 tot 32.000 in 2016. Door de lage opstart- en huisvestingkosten is het relatief eenvoudig en goedkoop om een webwinkel te beginnen. Aan de andere kant is er echter hevige concurrentie in de branche. Ruim 4.000 webwinkels zijn in 2014 moeten stoppen met hun activiteiten en 60% van de webwinkels overleeft de eerste vier jaar niet.
Hoe kunnen webshops nu overleven in deze dynamische branche en wat moeten webwinkels in ieder geval goed doen om succesvol te kunnen zijn?

Naast het goed onderhouden van de website en de klantrelatie, is ook het genereren van traffic van groot belang en moet de webshopeigenaren continue ervoor blijven zorgen dat het assortiment aan blijft sluiten op de wensen van de consument. Eén van de belangrijkste succesfactoren die vaak wordt vergeten is de logistieke afhandeling van de orders. En juist dat moet goed gebeuren, wil de webshop succesvol zijn.
Daarom hier 5 waardevolle tips en tricks voor webshops om de logistieke afhandeling van orders te optimaliseren en de kosten te beperken.

Minimaliseer pickfouten
Orderpickfouten zijn een logistieke doodzonde en de kans op zulke fouten kan worden geminimaliseerd door het pickproces te automatiseren. Als alle artikelen zijn voorzien van een barcode kunnen de orders tijdens het pickproces worden gescand met handscanners of telefoons, waardoor de kans op pickfouten afneemt.

Gebruik informatie- en controlesystemen
Ook wanneer de orderpicker desondanks toch een verkeerd artikel pakt of op de verkeerde locatie neerlegt, kunnen fouten alsnog worden voorkomen. Slimme warehousemanagementsystemen (WMS) die weten welke items er in de orderpick zouden moeten zitten en bijvoorbeeld hun formaat en gewicht kennen, kunnen de totale order controleren op formaat en gewicht. Het systeem zal aangeven dat er een fout is gemaakt wanneer de totale pickmand bijvoorbeeld maar 2 kilo weegt, terwijl er artikelen in de pickmand horen te zitten die 5 kilo wegen.

Lever nooit te laat af bij de klant
Ondanks pieken in orderaantallen op zondagen en in de avonduren moeten webwinkels altijd in staat zijn hun orders op tijd te leveren. Welke levertijd acceptabel is voor elk product en elke klant verschillend, maar een webwinkel moet er altijd voor zorgen dat de order geleverd wordt óp of vóór het beloofde tijdstip. Klanten die moeten wachten op hun bestelling als het beloofde aflevermoment al is verstreken, komen waarschijnlijk niet meer terug voor een nieuwe aankoop en kunnen zorgen voor negatieve recensies en – mond-tot-mondreclame.

Automatisering
Door zoveel mogelijk processen te automatiseren kan de kans op fouten worden verkleind, kunnen kosten worden bespaard en kunnen orders sneller worden verwerkt. Het pickproces kan bijvoorbeeld niet alleen worden geautomatiseerd door handscanners te gebruiken, maar het proces kan ook volledig worden overgenomen door robots. Door robots of machines te gebruiken als orderpickers, kan worden volstaan met minder magazijnmedewerkers, wat een forse kostenbesparing oplevert. Ook het verpakkingsproces kan worden geautomatiseerd door automatische inpakstraten.

Organiseer je last mile
Ten slotte is het belangrijk om de last mile goed te organiseren. Door klanten verschillende keuzemogelijkheden te bieden op het gebied van aflevermoment en afleverlocatie, wordt het de klant makkelijker gemaakt en wordt de kans verkleind dat er niemand aanwezig is op het afleveradres wanneer de bezorger aan de deur staat.

Conclusie: outsource je e-fulfilment!
Wanneer de logistieke afhandeling van bestellingen je webshop boven het hoofd groeit en/of je geen behoefte hebt aan alle complexiteit die het zelf uitvoeren van de logistiek met zich meebrengt, kun je erover nadenken om de fulfilment van je webshop helemaal uit te besteden. Wanneer je teveel tijd kwijt bent aan orderpicken, inpakken en verzenden van bestellingen is het een goed moment om na te gaan denken over outsourcing. Gespecialiseerde e-fulfilmentbedrijven kunnen deze processen niet alleen sneller en goedkoper uitvoeren, maar zij kunnen ook sneller leveren, latere cut-off tijden hanteren en webshopeigenaren ontzorgen over het hele logistieke proces (inclusief retourenverwerking).