Verzendkosten vaak nog dealbreaker, ook milieu impact steeds belangrijker

Eerder lieten we al zien dat verzendkosten nog steeds verreweg het belangrijkste aspect bij levering is vanuit het oogpunt van de consument. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan de winkelwagen te verlaten wanneer de verzendkosten uiteindelijk hoger uitvallen dan verwacht. Dat blijkt uit het E-commerce Delivery Compass. Ook de impact van verzending op het milieu wordt meer en meer naar gekeken vanuit de consument.

Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan een winkelmandje te verlaten wanneer de verzendkosten in de check-out hoger uitvallen dan verwacht.

    Acceptabele verzendkosten

    Wanneer de bezorgkosten hoger uitvallen dan verwacht zal dus meer dan de helft van de Nederlanders de winkelwagen verlaten. Maar wat zijn dan acceptabele verzendkosten? Dat hangt af van het orderbedrag. Voor orders met een lage waarde (€15) zijn Nederlandse shoppers bereid meer verzendkosten te betalen dan voor orders met een omvang van €50. Voor orders met een waarde boven de €150 is 43% van de Nederlanders daarentegen niet bereid te betalen voor verzending. Het optimum hangt zodoende af van de orderwaarde. Dit biedt kansen voor cross-selling. Om gratis verzending te kunnen krijgen is 63% van de Nederlanders immers bereid extra producten toe te voegen.

    Milieu impact steeds belangrijker

    Stipt op 1 als het gaat over online dealbreakers staan natuurlijk de verzendkosten. De milieu impact wordt echter ook steeds belangrijker. Waar er enkele jaren geleden nog geen bewustzijn was, begint dit nu meer en meer te groeien. Van de online shoppers geeft 38% aan de milieu impact van bezorging (erg) belangrijk te vinden, tegenover 23% van de shoppers die hier niet naar kijken. 12% geeft ook aan bereid te zijn extra te betalen voor CO2-neutrale bezorging. Er zijn echter maar weinig webshops die groene bezorgopties aanbieden. Hier wil e-Fulfilment Hub verandering in brengen. Middels fietskoeriers en elektrische voertuigen bieden wij onze klanten emissieloos verzenden aan. Daarnaast bieden we de optie CO2 te compenseren en bieden we verzending aan naar pick-up points. Zo streven we naar volledig duurzame e-fulfilment.

    Naast de duurzame verzending die we aanbieden innoveren we binnen ons Living Lab Green Fulfilment verder rondom dit thema. Zo testen we het concept SolarOnTop (een met zonnepanelen geïntegreerde trailer) met behulp van de technologieën van innovatiepartner IM Efficiency en werken we aan een CO2-uitstoot meter waarbij per pakket of order real-time inzichtelijk kan worden gemaakt wat de CO2-uitstoot hiervan is. Benieuwd naar onze duurzame verzendoplossingen?