Verduurzaming van e-commerce

De e-commerce sector is booming en dat wordt door de coronacrisis alleen maar versterkt. Daarmee groeit ook de behoefte aan duurzame verpakkingsoplossingen. Duurzame e-commerce gaat echter verder dan alleen de verpakking zelf. De consument krijgt steeds meer invloed op duurzaamheid in de keten. De keuze van de consument heeft immers grote invloed op de duurzaamheid.

De druk van (milieubewuste) consumenten, organisaties en overheden op bedrijven om verantwoord om te gaan met het milieu wordt steeds groter. Dit stelt webshops en logistieke bedrijven voor de uitdaging om duurzamer te opereren. Denk bijvoorbeeld aan de hoge eisen die worden gesteld op het gebied van duurzame verpakkingen, CO2-uitstoot, energieverbruik, het minimaliseren van retouren.

Steeds meer webshops en logistieke bedrijven zetten de eerste stappen  om duurzaam te opereren. Consumenten kunnen bij veel van deze partijen kiezen om de CO2-uitstoot van hun aankoop te compenseren door een financiële bijdrage. Deze bijdrage gaat naar het keurmerk Gold Standard om projecten voor emissiereductie te financieren. Daarnaast stellen webshops ook steeds vaker een manager duurzaamheid aan. Hun rol is om er op toe te zien dat de keten zo duurzaam mogelijk wordt gemaakt. Daar valt namelijk veel te winnen. Denk aan de wijze waarop een product wordt aangeleverd. Wordt er plastic gebruikt of niet? Is de verpakking van één of meerdere materialen gemaakt? Hoe wordt het product bezorgd: thuis of bij een ophaalpunt? En rijdt de bezorger in een elektrische of diesel bestelbus?

‘Als je als webshop niet nadenkt over de impact van je product op de wereld, dan verlies je de consument’

Consumenten hechten in toenemende mate waarde aan duurzaamheid en online winkelen. Het is een uitdaging om die twee wensen te combineren, want een webshop heeft zowel in het leverings- als retourproces duurzame nadelen ten opzichte van fysieke winkels. Voor veel bedrijven blijkt het lastig om écht te verduurzamen. Het ontbreekt vaak aan de benodigde kennis, kunde en middelen om te veranderen, waardoor de gewenste verduurzaming binnen de sector achterblijft. Om de e-commerce en logistieke sector hierbij te ondersteunen is sinds kort het initiatief “Living Lab Green Fulfilment” opgericht.

Een transparante keten

Over de brede linie binnen de e-commerce sector is steeds meer bewustzijn rondom duurzaamheid. De consument wordt kritischer. Millennials willen transparantie. Waar komt een product vandaan? Hoe is het verpakt en vervoerd? Welke impact heeft mijn aankoop op de wereld? Zaken waar je als webshop over moet nadenken zodat je de consument niet verliest.

e-Fulfilment Hub vindt dat we hier allemaal een rol in hebben, zo ook wij als e-fulfilmentbedrijf. Daarom werken wij met duurzame partners en investeren wij continu in het verduurzamen van onze processen en die van onze klanten: van het verminderen van retouren tot duurzame verpakkingen en duurzaam transport.

Wilt u e-commerce in uw bedrijf naar een hoger en groener niveau tillen? Neem dan contact op of kijk in onze LinkedIn community!