Uitdagingen e-commerce sector: verzendkosten én duurzaam verpakken

E-commerce is een van de meest dynamische en snelst groeiende markten in de wereld. De omzet in Europa stijgt jaarlijks met 6,7%. In 2019 was de Nederlandse e-commerce markt 25,8 miljard euro waard. Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om de levering van hun bestellingen. Daarnaast heeft het coronavirus in 2020 voor flink wat opschudding gezorgd; consumenten zijn massaal online gaan bestellen.

In onze poll via LinkedIn vroegen wij eerder wat jullie grootste uitdagingen in de e-commerce sector zijn. Van de vier uitdagingen bleken er duidelijk twee het belangrijkst, namelijk verzendkosten/oplossingen en duurzaam verpakken. Onlangs publiceerde Sendcloud het rapport E-commerce Delivery Compass. Het rapport combineert inzichten van de wensen van Nederlandse en Europese consumenten, zowel voor als tijdens de coronacrisis en laat zien in welke mate online retailers hierop inspelen. In deze blog staan we stil bij inzichten op gebied van verzendkosten/oplossingen en duurzaam verpakken die jou kunnen helpen jouw grootste uitdagingen in de e-commerce sector te tackelen.

Verzendkosten zijn dealbrakers

Het zal geen grote verrassing zijn, maar voor Nederlandse consumenten zijn te hoge verzendkosten een belangrijke oorzaak voor een verlaten winkelwagen. Daarnaast hebben een trage levering en het ontbreken van de gewenste bezorgoptie een grote invloed op de conversie.

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten verlaat een winkelwagen wanneer de getoonde verzendkosten als te hoog worden ervaring. Wat is dan ‘te’ hoog? Het maximum bedrag dat consumenten willen betalen voor levering op de volgende dag hangt af van het bedrag dat ze besteden aan een order. Interessant is om te zien dat Nederlanders meer verzendkosten willen betalen voor een order met een lage waarde (15 euro) dan voor een order van 50 euro. Het goede nieuws is dat gemiddeld 63% van de Nederlandse online shoppers een extra product wil toevoegen aan de order om de drempel voor gratis bezorging te behalen.

Gratis verzending bezorgt de meeste online retailers hoofdpijn. Verzendkosten hebben namelijk een flink effect op winstmarges. Toch geeft 21% aan standaard gratis verzending aan te bieden. Daarentegen biedt 26% überhaupt geen gratis verzending. Het grootste gedeelte en meer dan de helft geeft aan dat alleen gratis verzending wordt aangeboden boven een bepaald orderbedrag.

Verzendoplossingen

De bezorging is een cruciaal onderdeel van online retail. Vaak ligt dit volledig in handen van vervoersbedrijven. Het is aan de online retailer om te beslissen met welke vervoerder je je producten wilt verzenden. Wat is het meest belangrijk als het aankomt op de bezorging van producten? De belangrijkste redenen om een bepaalde webwinkel boven een andere te verkiezen hebben te maken met verzendkosten (81%), leversnelheid (66%) en flexibiliteit van bezorgopties (volgende dag, afhaalpunt, weekendlevering) (63%).

Over algemeen maakt het Nederlandse consumenten niet uit door welke vervoerder hun pakket wordt bezorgd. Van consumenten die een sterke voorkeur hebben zegt ruim tweederde dat het aanbod van vervoerder van invloed is op het wel of niet bestellen bij een bepaalde webshop. De belangrijkste redenen voor Nederlandse consumenten om een specifieke vervoerder te kiezen, zijn goedkopere verzendkosten, een snelle bezorgtijd en betere bezorgervaring in het verleden. In Nederland is PostNL de favoriete vervoerder. Toch geeft 61% van de consumenten aan geen sterke voorkeur te hebben.

Duurzaam verpakken

Met de opkomst van e-commerce neemt het aantal verpakkingen de laatste jaren enorm toe. Verpakkingen kunnen niet alleen heel vervuilend zijn; ze kosten soms ook onnodig veel. Daarom heeft e-Fulfilment Hub, gezamenlijk met partner Moonen Packaging, de verpakkingsmanager ontwikkeld. De verpakkingsmanager kijkt verder dan jouw producten en zoekt ook verbinding met jouw processen. Zo kun je op de fronten geld, CO2-uitstoot, ruimte en tijd nog flink besparen en werken we aan duurzame verpakkingen.

Onze verpakkingsmanager slaat samen met verschillende disciplines en mensen, de handen ineen voor besparingen in uw organisatie. Onze verpakkingsmanager integreert de besparingen tevens in de logistiek, marketing en operations van uw organisatie. Dat biedt kansen om ook collega’s van andere afdelingen te laten profiteren van besparingen. Onze verpakkingsmanagers maken ze inzichtelijk en laten zien hoe je middels duurzame verpakkingen kosten kunt besparen door efficiënter te werken.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op gebied van duurzaam verzenden en verpakken? Neem dan contact op of neem een kijkje in ons Living Lab Green Fulfilment.