Same-day delivery stuwt consumentenverwachtingen

De wereld van e-commerce, een hemel voor online shoppers. Door de continue ontwikkelingen in de logistieke sector worden de verwachtingen van de consument alsmaar hoger. Dit stelt hogere eisen aan webshops. Steeds vaker worden bestellingen dezelfde dag nog geleverd. Maar hoe belangrijk is dit voor de consument?

50% van de Nederlandse consumenten verwacht tot 14:00 een bestelling te kunnen plaatsen en het nog dezelfde dag bezorgd te krijgen.

Case aanvragen

Vul de onderstaande gegevens in en ontvang deze case volledig in uw mailbox.

    Stijgende consumentenverwachtingen

    Online shopping zit de laatste jaren enorm in de lift. Consumenten bestellen op ieder moment van de dag, vanaf allerlei verschillende apparaten hun producten. De consument verwacht dat het product tegen een minimum aan verzendkosten snel geleverd kan worden. Er is een groeiend verlangen naar extreem snelle bezorging, waarbij de consument zelf wil bepalen waar en wanneer de bestelling wordt bezorgd.

    Hogere eisen voor webshops

    De alsmaar stijgende consumentenverwachtingen leiden ertoe dat er steeds hogere eisen worden gesteld aan webshops en logistiek dienstverleners. Same-day delivery is hier een voorbeeld van. Same-day delivery houdt in dat de consument zijn of haar producten al op de dag van bestelling thuisbezorgd krijgt. Volgens het E-commerce Delivery Compass van Sendcloud verwacht 50% van de Nederlandse consumenten tot 14:00 een bestelling te kunnen plaatsen en het dezelfde dag nog bezorgd te krijgen.

    50% van de Nederlandse consumenten verwacht tot 14:00 een bestelling te kunnen plaatsen en het nog dezelfde dag bezorgd te krijgen.

    Same-day delivery is niet nieuw

    Same-day delivery is echter niet nieuw. Red Je Pakketje is een voorbeeld van een bedrijf dat zich specialiseert op het gebied van same-day delivery.  Daarbij richten zij zich specifiek op het onderdeel avondlevering en zijn daarin al jaren succesvol. Ook Coolblue is een bedrijf dat al bijna tien jaar diensten op het gebied van same-day delivery aanbiedt. In eerste instantie betaalde de consument daar nog €17,95 voor, nu zijn de kosten al met bijna 75% gedaald. e-Fulfilment Hub onderschrijft de toenemende aandacht voor same-day delivery. Eerder brachten we daarom ook een kennisrapportage uit over dit thema, die via onderstaande button te downloaden is. Echter beseffen we ons ook dat dit slechts één van de consumentenbehoeftes is waar op ingespeeld dient te worden.

    Same-day delivery slechts één consumentenbehoefte

    Buiten de snelheid van levering zijn er nog tal van aspecten van belang. Naast de behoefte om zo snel mogelijk tegen een zo laag mogelijke prijs je bestelde product(en) te ontvangen, willen  consumenten dit ook steeds vaker met een minimale impact op het milieu. De aandacht voor duurzaamheid groeit. Binnen e-Fulfilment Hub zien we hierin synergievoordelen. Met onze duurzame verzendservice en ons netwerk kunnen we klanten een duurzame bezorging aanbieden waarbij minder kilometers gemaakt worden. Minder kilometers betekent minder CO2-uitstoot én minder kosten. Binnen het innovatietraject Duurzaam transport van ons Living Lab Green Fulfilment zijn we bovendien bezig het transport nóg duurzamer te maken.

    Ben je benieuwd hoe wij onze same-day delivery op een efficiënte en duurzame manier voor jouw bedrijf in kunnen zetten?