Same-day delivery en retouren: game changers voor logistiek!

Consumenten worden steeds kritischer en stellen alsmaar hogere eisen aan webshops en logistiek dienstverleners. Hoe moeten zij hiermee omgaan en wat is de impact van same-day delivery en retourenmanagement op webshops en hun logistieke processen?

De hedendaagse consument bezit allerlei devices (o.a. smartphones en tablets) waarmee hij op ieder moment en tijdstip online producten kan kopen. Wanneer hij een product bestelt, verwacht de consument bovendien dat zijn bestelling zo snel en goedkoop mogelijk geleverd wordt. Consumenten verlangen een extreem snelle bezorging van hun bestelling en willen zelf bepalen waar en wanneer de bestelling precies wordt bezorgd, zodat ze zo min mogelijk worden gestoord in hun dagelijkse bezigheden. Hetzelfde geldt voor de retourstromen die hiermee samenhangen; ook hierbij willen consumenten het product zo snel en goedkoop mogelijk retourneren met zo min mogelijk moeite.

Deze verwachtingen stellen echter buitengewoon hoge eisen aan webshops en logistiek dienstverleners. Een eerste voorbeeld hiervan is same-day delivery, wat inhoudt dat consument het product al op de dag van bestelling thuisbezorgd willen hebben. Ten tweede is er sprake van een forse stijging van het aantal retouren, omdat consumenten producten in meerdere vormen en maten bestellen en deze vervolgens bijna allemaal retour sturen. Deze twee voorbeelden van veranderend en veeleisender consumentengedrag hebben onder meer gevolgen voor webshops en logistieke bedrijven op het gebied van snelheid, flexibiliteit en procesinrichting.

Bent u geïnteresseerd in veranderend consumentengedrag en wilt u leren welke impact dit heeft op de wereld van e-commerce en logistiek?
Vraag dan gratis de kennisrapportage “Same-day delivery en retouren” aan door het hiernaast staande formulier in de vullen.

Case aanvragen

Vul de onderstaande gegevens in en ontvang deze case volledig in uw mailbox.