Rendabele én duurzame online groei door aandacht voor retouren

Een groot deel van de online retailers hebben goede zaken gedaan tijdens de coronacrisis. Dit blijkt bijvoorbeeld uit cijfers van het CBS, die aantonen dat in juni 2020 45% meer online werd omgezet ten opzichte van 2019. 

Naar verwachting zal een deel van deze toename blijvend zijn. Dit komt enerzijds doordat nieuwe shoppers zich online hebben gemeld en anderzijds doordat bestaande online shoppers  meer categorieën zijn gaan uitproberen. Om de online groei ook écht rendabel te laten zijn, is het essentieel om retouren onder controle te houden.

Aandacht voor retouren

In Nederland ligt het retourpercentage met 9% erg hoog, zeker vergeleken met andere Europese landen. In de fashion kan dit percentage zelfs oplopen tot 50%! Niet bepaald duurzaam. Daarom is aandacht voor retouren essentieel. Het heeft direct impact op je winstmarge én draagt bij aan het reduceren van de CO2-footprint.

Minder retouren betekent een betere marge

Gemiddeld kost een retour €20 om te verwerken. Hoewel retourneren inherent is aan online shopping, levert het verminderen van onnodige retouren veel op. Elke euro die je investeert in retour verminderen heeft een grotere impact op winstgevendheid ten opzichte van elke euro die je in online marketing stopt, blijkt uit een artikel van Emerce.

CO2-footprint steeds belangrijker

Eerder schreven we tevens al dat de CO2-footprint steeds belangrijker wordt in logistiek. Het verminderen van retouren betekent minder logistieke bewegingen op de heen- en terugreis, minder verpakkingsmateriaal én minder waardeverlies van goederen. Op deze manier kun je middels aandacht voor retouren een flinke bijdrage leveren aan verduurzaming van de e-commerce keten.

Wil jij ook meedenken aan het verlagen van de CO2-uitstoot in de logsitieke sector? Neem eens een kijkje in onze LinkedIn community!