Navigation

Uw webshoplogistiek uitbesteden?

Meer informatie
NL EN

Limburg zet je schrap: Alibaba komt eraan!

De kranten staan er vol mee: Alibaba vestigt zich (mogelijk) in Limburg. Het regionale bedrijfsleven is al jaren bezig om de webwinkelgigant naar Limburg te lokken, maar nu lobbyt zelfs premier Mark Rutte actief voor de vestiging van een distributiecentrum in deze provincie. Wie is eigenlijk deze Alibaba en waarom kiest zij ervoor zich in Europa te vestigen? In deze blog gaan we hier uitgebreid op in!

China koploper in Nederlandse cross-border markt
Online shoppers laten zich steeds minder beperken door de landsgrenzen en winkelen steeds vaker in het “buitenland”. Het aandeel Nederlandse online shoppers dat winkelt bij buitenlandse webshops groeide dit jaar van 37% naar liefst 49%! In 2017 besteedden Nederlandse consumenten voor €817 miljoen bij buitenlandse webwinkels, liefst 28 procent meer dan het jaar ervoor. Vooral webwinkels uit China zijn populair, want net als in 2016 was China ook in 2017 de grootste cross-bordermarkt voor Nederlands consumenten. In totaal gaven Nederlanders €248 miljoen uit bij Chinese webshops, waarmee dit land verantwoordelijk is voor ongeveer een derde (30%) van alle buitenlandse en online uitgaven. Chinese webwinkels zijn vooral in trek voor het kopen van elektronica, IT, tuinspullen, telecomproducten en speelgoed.

Chinese marktplaatsen groeien als kool
Ook wereldwijd is de online Chinese economie booming. China is al jarenlang één van de grootmachten op het gebied van online verkopen en anno 2018 is het land zelfs verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de wereldwijde online retail! Deze snelle groei wordt aan de ene kant veroorzaakt door de groeiende binnenlandse markt, want het aantal online shoppers is al enorm en groeit nog altijd gestaag. Aan de andere kant stijgen ook de verkopen aan het buitenland, doordat steeds meer internationale klanten hun weg weten te vinden naar populaire Chinese webshops. Met name Europese en Amerikaanse consumenten kopen massaal bij grote Chinese marktplaatsen zoals AliExpress. Dit soort marktplaatsen zijn platformen waarop producten van een groot aantal verschillende webshops worden aangeboden. Doordat consumenten graag winkelen bij platformen (om te profiteren van het grote productassortiment en de lage prijzen) maken zij een sterke groei door, waardoor in 2020 liefst 40% van de totale e-commerce omzet via marktplaatsen zal verlopen.

Sinds het openstellen van haar platform voor externe verkopers nemen de verkopen van deze “partners” al bijna de helft van de totale verkopen van Alibaba voor hun rekening en is de e-commerce reus fors gegroeid.

“Data is het nieuwe olie”
Internationale e-commerce reuzen zoals Alibaba zijn eigenlijk geen webwinkels. Het zijn megaconglomeraten die actief zijn in een groot aantal markten en sectoren. Zo heeft Alibaba naast AliExpress (webwinkel) haar eigen online betaaldienst (Alipay), logistieke leverancier (Cai Niao), marketingbedrijf (Alimama), cloud-provider (Alibaba cloud) en online platform (Taobao). Doordat het bedrijf zo diep is ingebed in de maatschappij en consumptiecultuur, genereert zij enorme hoeveelheden data over consumenten. Alles wat de consument op hun site ziet en doet, wordt gemeten. Met behulp van alle verzamelde (Big) data en innovatieve algoritmes krijgt zij zo een scherp beeld van (potentiële) consumenten, waardoor zij in staat is hen persoonlijk te benaderen met voor hen interessante producten. Big Data is aldus cruciaal om een customer-centric online winkelbeleving te creëren (een shopervaring die aansluit bij persoonlijke behoeften, interesses en voorkeuren) en leidt tot een vicieuze cirkel van schaalvergroting, data en optimalisatie.

Europese expansie volgende doelstelling Alibaba
In haar voortdurende zoektocht naar verdere groei heeft Alibaba haar oog laten vallen op de Europese markt. Echter vormen de lange levertijden en belastingen/invoerheffingen (boven een bepaald bedrag) voor veel consumenten nog een belangrijke drempel om hier te bestellen. Deze zijn Alibaba dan ook een doorn in het oog. Om de consument voor zich te winnen wil zij daarom haar Europese aanwezigheid versterken door de realisatie van Europese distributiecentra. Op deze manier kan zij lokale voorraad aanhouden om consumenten sneller te beleveren en haar Europese operatie centraal coördineren. Vanwege haar wens om bestellingen binnen heel Europa binnen 72 uur te bezorgen, zijn een strategisch gunstige ligging en goede infrastructuur essentieel voor de keuze voor een vestigingslocatie. Limburg heeft (met luchthaven Maastricht Aachen Airport en Weert) hiervoor goede papieren en is dan ook in de race als locatie voor haar nieuwe DC.

De mogelijke vestiging in Limburg betekent een fikse directe stimulans voor de lokale werkgelegenheid. Hoewel de schattingen uiteenlopen, mag worden gerekend op honderden tot wel duizend logistieke banen zoals orderpickers, chauffeurs, planners en logistiek managers. Daarnaast heeft dit ook een positief effect op de lokale economie en vestigingsklimaat in de vorm van een aantrekkende werking op leveranciers en aanpalende dienstverleners zoals bedrijven uit de logistiek, ICT en industrie. Eventuele nadelige effecten liggen bijvoorbeeld in geluidsoverlast voor omwonenden, horizonvervuiling en de mogelijk beperkte banengroei door robotisering.