Logistieke Dag Limburg 2020: duurzaamheid en digitalisering centraal

Op dinsdag 1 december 2020 vond de Logistieke Dag Limburg plaats. Een online, informatieve en interactieve sessie georganiseerd door ELC Limburg en KennisDC Logistiek. Een dag die volledig in het teken stond van e-commerce, digitalisering en verandermanagement. Vanuit de studio werd een live talkshow gestreamd met host Kirsten Paulus en een viertal interessante tafelgasten. Aansluitend nam Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, alle deelnemers mee in de wereld van e-commerce, digitalisering en supply chain management. In deze blog bespreken we de bevindingen uit deze inspirerende sessies.

Duurzaamheid hoog op de agenda

De sessie trapte af met een talkshow over ´De logistiek in tijden van verandering´. Tafelgasten Freek Henckens (VDL Nedcar), Frank Schaapveld (Medtronic), Albert Veenstra (Dutch Institute for Advanced Logistics) en Mark Verheijen (Voorzitter ELC Limburg) gingen in gesprek over actuele thema’s, zoals duurzaamheid, digitalisering en automatisering. Naast de talkshow was er ook volop ruimte voor interactie, waarbij de deelnemers vragen konden stellen via de chatbox en werden er polls georganiseerd.
Eén van de belangrijkste onderwerpen van de talkshow was duurzaamheid. Alle deelnemers zijn het er unaniem over eens: duurzaamheid is één van de belangrijkste speerpunten in de logistiek. Het verminderen van de CO2-uitstoot is daar een belangrijke onderdeel van. Het doel voor de lange termijn is om elektrisch vervoer in de gehele logistieke sector door te voeren. Ook speelt het laten groeien van transport via het spoor een belangrijke rol. Op korte termijn wil men een nieuwe brandstof mogelijkheid realiseren welke minder CO2 uitstoot.
Ook werd er gesproken over het 555-principe. Dit principe gaat over 5 verschillende teams, die elk een ander project hebben, bestaande uit 5 leden per team en die in 5 weken met een bepaald budget een duurzame innovatie gaan testen. Dit 555-principe is een goed voorbeeld hoe duurzame logistieke bedrijven in de toekomst te werk kunnen gaan.

Wat zijn 3 tot 5 jaar de uitdagingen als het gaat om duurzaamheid?

Deze vraag werd gesteld aan alle deelnemers, afkomstig uit de gehele Limburgse logistieke sector. Hieruit blijkt dat met name (het reduceren van) de uitstoot van CO2 en digitalisering centraal staan.

Digitalisering en automatisering bieden kansen; menselijke factor blijft relevant

Naast duurzaamheid, is ook digitalisering en automatisering een belangrijk speerpunt in de logistieke sector. Arbeidskrapte en de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën zoals 3D-printing, blockchain en IOT bieden kansen om processen te automatiseren en efficiënter te werken. Daarbij is het wel belangrijk de mens niet te vergeten. In het digitaliseringsproces binnen logistieke bedrijven verdient de menselijke factor c.q. de werknemer veel aandacht, zo concludeert ook het panel.

Wat zijn over 3 tot 5 jaar de uitdagingen als het gaat om digitalisering en automatisering?

De deelnemende logistieke bedrijven vinden robotisering een van belangrijkste uitdagingen als het gaat om digitalisering en automatisering. Robots zullen het werk van werknemers uit handen nemen en preciezer te werk gaan. De tafelgasten vinden, naast digitalisering en CO2-reductie, dat robotisering dan ook een echte uitdaging zal worden voor veel logistieke bedrijven.

Retail en e-commerce toen en nu

Waar vroeger in binnensteden de straten vol zaten met winkels, kampen veel Nederlandse steden en dorpen nu met veel leegstand. Dit is een gevolg van de opkomst van online webshops. Webshops hebben het shoppinggedrag van consumenten veranderd. Echter zet er een evolutie door voor winkels, waarbij de winkels het persoonlijk willen accentueren met behulp van technologische ontwikkelingen en bijvoorbeeld Meet en Greets. Door de opkomst van duurzaamheid ontdekken retailers en webshops ook recycle, reuse en reduce, waarbij ze zich kunnen gaan onderscheiden van de rest.

Retail en e-commerce in de toekomst

Mensen zijn bereid hun winkelgedrag te veranderen. Dit gaat ook het nieuwe normaal worden, zo stelt Jongen. Mensen zijn bereid hun winkelgedrag te veranderen als er sprake is van één van de 7 G’s. De 7 G’s zijn: gemak, gewin, genot, begrijpelijk, gewenst, gewenning en gewoonte. Een voorbeeld hiervan is online bankieren met behulp van gezichtsherkenning. Het gemak, het gewin aan tijd en het genot, omdat we het leuk vinden, zorgt ervoor dat we de gedragsverandering weten te omarmen. Met behulp van de generieke technologieën: Artificial Intelligence & Big Data, Virtual Reality & Augmented Reality, Blockchain en Voice, moeten retailers naadloos aan proberen te sluiten in het leven van hun klanten. Daarnaast gaat duurzaamheid ook steeds belangrijker worden. Door nauw samen te werken met andere bedrijven moeten logistieke bedrijven ervoor zorgen dat de logistieke sector en de gehele keten steeds duurzamer worden.

Consumenten, overheden en andere organisaties zullen komende jaren steeds meer eisen gaan stellen aan bedrijven om verantwoord om te gaan met het milieu. Niet alleen retailers maar ook webshops en logistieke bedrijven zullen voor een uitdaging komen te staan.
e-Fulfilment Hub vindt het belangrijk een rol in te nemen in de verduurzaming van de logistieke sector. Daarom streven wij naar 100% Green Fulfilment. Wij werken samen met duurzame partners en investeren continu in het verduurzamen van onze eigen processen en die van onze klanten. We proberen te zorgen voor een vermindering van retouren en maken gebruik van duurzame verpakkingen en duurzaam transport.

Wilt u uw logistieke proces verduurzamen? Neem dan contact met ons op of bekijk onze innovatietrajecten!