Last mile essentieel in e-commerce

Een van de belangrijkste onderdelen in de logistieke sector, in ieder geval voor de klantbeleving, is de last mile. Bedrijven kunnen het intern nog zo goed voor elkaar hebben, maar het is de last mile die het verschil maakt. Een reden waarom steeds meer in het binnen- en buitenland geëxperimenteerd en geïnvesteerd wordt door e-commercespelers, bezorgdiensten en autofabrikanten. Zo ontstaan er een hoop nieuwe initiatieven, denk aan light electric vehicles of de opkomende techniek social delivery. In deze tweedelige blog lichten we het principe van de last mile toe en nemen we de Nederlandse last mile carriers onder de loep.

Wat is dat nou, de last mile?

Simpel gezegd, last mile is het verplaatsen van pakketjes van een transporthub of magazijn naar de uiteindelijke leveringsbestemming. In de meeste gevallen is die eindbestemming een persoonlijke woning. Het doel van last mile is om artikelen zo snel mogelijk bij de klant af te leveren, terwijl de bedrijfskosten worden geminimaliseerd.

De last mile is een essentieel onderdeel van e-commerce, omdat klanten gemakkelijk een alternatief product of een andere detailhandelaar kunnen vinden als de verzendopties niet aan hun verwachtingen voldoen. Dit plaatst retailers en externe logistieke dienstverleners in een lastige positie omdat de bezorgkosten van last mile aanzienlijk kunnen zijn – meer dan 50% van de totale kosten. Om als bedrijf gratis verzending aan te kunnen bieden aan hun klanten, moeten ze die kosten mogelijk zelf vergoeden of manieren vinden om de kosten aan te vullen door specifieke bestelminima vast te stellen.

Nederlandse klant wil zijn bestelling steeds sneller en het liefste thuis

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van thuisbezorging. Zo wordt ruim 82% van de pakketten die besteld worden bezorgd aan huis. De verwachtingen van de Nederlandse consumenten worden dan ook alsmaar hoger. Waar ze ook online winkelen, consumenten verwachten een snelle en nauwkeurige verzending van hun bestelling. Daarbij wordt er vaak meer waarde gehecht aan de bezorgsnelheid van een pakketje dan de mogelijkheid tot gratis verzending. Sterker nog 54% van de klanten is zelfs bereid te betalen voor verzending op dezelfde dag. Vanaf het moment dat ze een bestelling plaatsen, verwacht 97% van de consumenten dat ze hun pakket kunnen volgen, dat ze voorzien worden van verzendupdates en dat ze volledig inzicht krijgen op welke locatie het pakket zich bevindt. Om aan deze verwachtingen te kunnen voldoen, worden technologieën steeds geavanceerder. Tegelijkertijd stijgen echter ook de verwachtingen van de consumenten. Om deze reden blijft de last mile carrier één van de meest uitdagende en belangrijke onderdelen van supply chain management. Last mile carriers moeten snel schakelen en zich aanpassen om aan deze vraag te voldoen.

Conclusie

De last mile is een van de belangrijkste onderdelen van e-commerce. Last mile carriers proberen op een zo snel en efficiënt mogelijke wijze het pakket bij de klant af te leveren daarbij de bedrijfskosten te minimaliseren. De verwachtingen van de Nederlandse consument worden alsmaar hoger. Hierdoor dienen last mile carriers flexibel te schakelen en ontstaan er nieuwe initiatieven om de last mile continue te verbeteren.