Last mile carrier Nederland

Door de stijgende populariteit van e-commerce is het pakketvervoer de afgelopen jaren flink gegroeid. Het aantal verzonden pakketten binnen Nederland was in 2018 circa 351 miljoen, een toename van 19% ten opzichte van 2017. Deze groei zal volgens prognoses ook de komende jaren doorzetten. Inmiddels is het deel van de productverkoop dat via internet plaatsvindt ongeveer 18% van de totale retailmarkt. Pakketbezorging is, als een van de belangrijkste onderdelen van de groeiende e-commerce, een groeimarkt. Pakketvervoerders geven aan dat de bezorgcapaciteit jaarlijks met 20% moet worden uitgebreid om de volumegroei het hoofd te kunnen bieden.

Op piekmomenten zoals de kerstperiode loopt de capaciteit van de distributienetwerken tegen zijn grenzen aan. Doordat er sprake is van een zeer snel groeiende markt is er ruimte voor nieuwe initiatieven en startups om toe te treden tot de last mile pakketbezorging in Nederland. Een significant deel van de kosten van pakketbezorging wordt gemaakt op de last mile. Schattingen hiervan liggen volgens ACM, afhankelijk van de berekeningswijze, tussen de 30% en 50%. Hierdoor is er veel interesse voor concepten die dit deel van de bezorging meer efficiënt kunnen maken. Deze blog is een vervolg op de eerdere blog ‘Last mile essentieel in e-commerce’ en neemt de Nederlandse markt van last mile carriers onder de loep.

Last mile carriers in Nederland

Het proces van last mile bezorging bestaat uit het zo snel en kosteneffectief mogelijk verplaatsen van pakketten van een transporthub naar zijn eindbestemming. Last mile carriers zijn de logistieke bedrijven die het transport van pakketbezorging faciliteren. Om de last mile efficiënter en duurzamer te maken hebben pakketvervoerders en startups de laatste jaren geïnvesteerd in innovatieve oplossingen. Voorbeelden van deze innovaties zijn nieuwe bezorgconcepten zoals elektrische voertuigen, maar ook door uitbreiding van het distributienetwerk via de uitrol van servicepunten en pakketkluizen. Pakketvervoerders investeren hoofdzakelijk in het verhogen van de slagingskans van de eerste bezorgpoging om zo de kosten van pakketbezorging te verlagen. Meerdere bezorgpogingen worden als relatief kostbaar beschouwd. Directe aflevering in pakketkluizen of bij servicepunten kunnen goede alternatieven zijn voor thuisbezorging. Pakketkluizen worden echter naar verhouding nog weinig gebruikt door consumenten en pakketvervoerders.

Enkele voorbeelden van last mile carriers in Nederland zijn PostNL, DHL, DPD en GLS. De twee grootste last mile carriers in Nederland zijn PostNL en DHL. In 2018 was het aandeel in de binnenlandse pakketbezorgingmarkt voor 65% in handen van PostNL, gevolgd door DHL met 30% marktaandeel. DPD en GLS bedienen met beiden 0-5% marktaandeel een resterend deel van de pakketbezorgingmarkt. De vier grote pakketvervoerders beschikken allen over een eigen landelijk bezorgnetwerk waarmee ze zelf alle stappen van de binnenlandse supply chain zelfstandig kunnen verzorgen. Vanwege de groei van het volume is er voor pakketbezorgers weinig noodzaak voor consolidatie van vervoersbewegingen of om de distributienetwerken op elkaar aan te laten sluiten. Investeringen van pakketvervoerders richten zich hoofdzakelijk op het verhogen van hun eigen efficiency en bezorgcapaciteit om de toenemende volumes in de toekomst aan te kunnen. De logistieke processen zijn in hoge mate geautomatiseerd.

Nieuwe initiatieven en startups

Doordat er sprake is van een zeer snel groeiende markt is er ruimte voor nieuwe initiatieven en startups om toe te treden tot de last mile pakketbezorging in Nederland. Onnodig lang wachten, pakketten die in het haardhok liggen of bij de buren. Last mile nieuwkomer Budbee vindt het niks en doet het helemaal anders. Tijd en onnodige kilometers besparen bij de bezorging van je e-commerce bestelling, dat is de doelstelling van Budbee. De Zweedse startup lanceert haar bezorgoplossing in Nederland en belooft alleen te bezorgen als je echt thuis bent.

Ook PostNL denkt na over innovatieve oplossingen, zoals het inzetten van drones als last mile techniek. PostNL onderzoekt samen met het Erasmus Ziekenhuis in Rotterdam, Sanquin en de ANWB (operator van de drone) de mogelijkheden van medische producten per drone.

Het aanbod ‘groene last mile oplossingen’ is nog zeer beperkt onder de grootste e-commercebedrijven in Nederland. Een mooi voorbeeld van een last mile carrier in Nederland die Green Fulfilment integreert in de last mile is e-Fulfilment Hub. e-Fulfilment Hub meet de CO2-uitstoot van alle verzendingen, zodat zij toe kunnen werken naar 100% Green Fulfilment. Haar verzendingen komen op het afgesproken adres met minder kilometers én minder CO2-uitstoot. Iets waar consumenten steeds meer om vragen. Nu en in de toekomst.

Conclusie

De stijgende populariteit van e-commerce heeft de afgelopen jaren ervoor gezorgd dat het pakketvervoer enorm gegroeid is. De twee grootste last mile carriers in Nederland zijn PostNL en DHL. Hun aandeel in de binnenlandse pakketbezorgingmarkt in 2018 waren respectievelijk 65% en 30%. Om de last mile efficiënter en duurzamer te maken hebben pakketvervoerders en startups de laatste jaren geïnvesteerd in innovatieve oplossingen. Zo zijn er verschillende nieuwe concepten en vervoerders toegetreden tot de last mile carriers, zoals drones als last mile techniek, Budbee welke alleen bezorgt als je thuis bent en e-Fulfilment Hub met een groene last mile oplossing. De juiste last mile maakt het verschil, nu en in de toekomst!