ICT: dé USP van de Nederlandse e-commerce!

ICT is de belangrijkste kerncompetentie voor e-commerce en e-fulfilmentbedrijven waarmee zij zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Bovendien maken geïntegreerde ICT-systemen het mogelijk om datagedreven beslissingen te nemen en bedrijfsresultaten te optimaliseren.

Technologische ontwikkelingen, zoals de opkomst van smartphones en 3D-printers, hebben een grote invloed op het koopgedrag van consumenten. Consumenten winkelen steeds minder in fysieke winkels en steeds meer online, waardoor de e-commercemarkt de afgelopen jaren dan ook fors is gegroeid. In 2015 kochten Nederlanders voor liefst €16 miljard aan producten en diensten via internet. Dat is 16% meer dan in 2014 en de online uitgaven zullen de komende jaren naar verwachting alleen maar verder toenemen.

De groei van het aantal online aankopen biedt – door het toenemende aantal pakketbewegingen – enerzijds kansen voor de logistieke sector, maar stelt haar anderzijds voor grote uitdagingen. Hogere eisen op het gebied van bijvoorbeeld kosten en snelheid, maken dat informatie- en communicatietechnologie (ICT) een belangrijke factor is geworden binnen e-fulfilment. ICT wordt door velen zelfs beschouwd als dé belangrijkste kerncompetentie voor logistieke dienstverleners en e-fulfilmentbedrijven! Dankzij geïntegreerde ICT-systemen krijgen alle schakels in de keten namelijk inzicht in onder meer order- en voorraadstromen, waardoor zij hun acties en beslissingen op elkaar af kunnen stemmen. Dit stelt hen in staat om de best mogelijke (strategische) beslissingen te nemen waardoor organisaties de kans op fouten kunnen minimaliseren en zij hun resultaten kunnen optimaliseren.

Bent u geïnteresseerd in het onderwerp ICT en wilt u op de hoogte blijven van wat er speelt in de sector? Vraag dan gratis de kennisrapportage “ICT en e-commerce” aan door het hiernaast staande formulier in de vullen.

Case aanvragen

Vul de onderstaande gegevens in en ontvang deze case volledig in uw mailbox.