Huidige ontwikkelingen bieden kansen voor duurzame verpakkingen

Wereldwijd groeit het aantal verpakkingen dat we per persoon gebruiken. Gemiddeld eet een Nederlander vier keer per dag iets dat in plastic is verpakt. Waar we in 2015 gezamenlijk nog 1.300 food verpakkingen per persoon gebruikten, is dat in 2019 al gegroeid naar 1.500. Met de huidige demografische ontwikkelingen in het achterhoofd is verandering noodzakelijk.

Aantal verpakkingen groeit

Van 2015 tot en met 2019 nam het aantal food verpakkingen per persoon al toe van 1.300 per persoon in 2015 naar 1.500 per persoon in 2019. Ons consumentengedrag leidt er, net als de demografische ontwikkelingen toe dat de vraag naar verpakkingen alleen maar verder toeneemt. Vooral in het gebruik van plastic verpakkingen wordt een sterke toename verwacht. Er komen meer mensen en mensen gebruiken meer verpakkingen per persoon. Tot aan 2023 leidt dit tot een toename van ongeveer 100 miljoen plastic verpakkingen per jaar, blijkt uit onderzoek van de Rabobank.

De ontwikkeling wordt versterkt door trends als verstedelijking, vergrijzing en kleiner wordende huishoudens. Als een gevolg hiervan worden kleinere verpakkingen populairder, in plaats van grote familieverpakkingen.

“Tot aan 2023 neemt het aantal plastic verpakkingen in Nederland toe met ongeveer 100 miljoen stuks per jaar”

Verandering is noodzakelijk

Verandering is dus noodzakelijk! De toenemende hoeveelheid verpakkingen zorgt voor grote bergen afval. Dit is niet alleen vervuilend, maar ook een gemiste kans. Door gebruik te maken van duurzame verpakkingen van herbruikbare grondstoffen, kunnen bedrijven niet alleen bijdragen aan een circulaire economie en Green Fulfilment, het levert ook nog eens geld op!

Kansen voor duurzame verpakkingen

Niet alleen het groeiende afvalprobleem biedt kansen voor duurzame verpakkingen. Ook het wereldwijde voedseldilemma, de vraag naar vers eten en uitdagingen op het gebied van vervoer vragen om slim en duurzaam verpakkingsmanagement. De verpakking is immers meer dan enkel de buitenkant van het product. Het draagt bij aan de houdbaarheid en dringt daarmee ook de voedselverspilling terug. e-Fulfilment Hub onderschrijft dit en heeft samen met partner Moonen Packaging de verpakkingsmanager ontwikkeld. Hiermee wordt de ultieme balans gevonden tussen passend en groen om tot een zo optimaal mogelijke verpakking te komen.