Meerderheid Nederlandse consumenten wil duurzaam kopen
Duurzaamheid wordt gezien als een van de belangrijke trends binnen e-commerce in 2020. Voor een meerderheid (tweederde) van de Nederlanders is duurzaamheid een belangrijk onderwerp. Zo geeft meer dan de helft aan dat zij milieuvriendelijke producten en producten met weinig verpakking willen kopen.
Consument in toenemende mate betrokken bij duurzaamheid
Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Met name de generatie Z, die zijn opgegroeid in het eerste decennium van de 21e eeuw, geeft aan dit mee te nemen in hun aankoopbeslissingen. Een sterk groeiend aantal webwinkeliers speelt hier goed op in door hun winkel duurzaam in te richten. Hiermee krijgt de consument meer informatie over de duurzaamheid van het product. Ook wordt de consument in toenemende mate betrokken bij duurzaam transport. Dit gebeurt bijvoorbeeld door CO2-compensatie of door duurzame afleverkeuzes met fietskoeriers.
Duurzaam transport en CO2-impact steeds belangrijker
Momenteel is er een enorme boost aan investeringen in duurzame vervoersmiddelen. De verwachting is dat deze trend de komende jaren verder doorzet en dat CO2-vrij leveren de norm wordt. Waar duurzaam bezorgen nu nog met name plaatsvindt in binnensteden, wordt er geleidelijk ook steeds meer geïnvesteerd in duurzame vrachtwagens voor de overige bezorgtrajecten.
Daarnaast is de Green Deal voor Europa rond. Dit heeft grote consequenties voor Nederland, want de doelstellingen worden scherper neergezet en registratie wordt noodzakelijk om de vooruitgang te meten. Ook de e-commercesector moet steeds beter meetbaar maken hoeveel CO2-impact er samengaat met de mobiliteit.
Minder plastic en duurzame verpakkingen
Duurzaamheid richt zich echter niet alleen op transport. Ook voor verpakkingen is steeds meer aandacht. Verpakkingen worden vrijwel direct na aanschaf van een product weggegooid. Niet duurzaam voor het milieu, maar een verpakking heeft wel een functie; het moet het product beschermen.
Er is veel discussie en onduidelijkheid in de markt over duurzaamheid en verpakkingen. Ruimt 60% van de Nederlanders wil minder plastic verpakkingen. Maar wat is dan het beste – meest duurzame – alternatief? Daar zijn de meningen nog over verdeeld. e-Fulfilment Hub onderschrijft samen met haar partner Moonen Packaging het belang van duurzame verpakkingen in het e-fulfilment proces. Moonen Packaging heeft een aantal duurzaamheidsladders ontwikkeld; een voor industrie, een voor food & retail en een specifiek voor koffiebekers. De ladder laat zien welke grondstof in de ogen van Moonen Packaging het meest duurzaam is voor de verpakking of koffiebeker. Verpakkingen zijn van (zeer) korte levensduur. Het is daarom zeker bij verpakkingen goed om te kijken naar hernieuwbare of gerecyclde grondstoffen.