Een blik op de toekomst van e-fulfilment

In de wereld van e-fulfilment is nog veel te winnen. Dit geldt zowel voor de verwerking van orders via een webwinkel als voor bestellingen die niet online binnenkomen. Vanaf het moment dat de consument op de bestelknop drukt tot het pakket geleverd wordt en de eventuele retourverwerking kan het proces vele malen efficiënter ingericht worden. Wilt u uw bedrijf voorbereiden op de toekomst? Middels een integrale benadering optimaliseert E-Fulfilment Hub in rap tempo uw e-fulfilment proces. 

Grotere rol verpakken in e-fulfilment
Bij e-fulfilment draait alles om snelheid en klanttevredenheid in het proces van voorraadbeheer, orderverwerking en verzending. Dit blijkt wel uit de de case Same-day delivery en retourneren: gamechangers voor de logistiek. Steeds meer bedrijven erkennen echter ook dat de verpakking daarin een belangrijke rol speelt. Goed verpakkingsmanagement leidt tot een efficiënter e-fulfilmentproces, lagere kosten, minder schade en een hogere klanttevredenheid. U maakt uw processen winstgevender en borgt uw groei, ook op de langere termijn.

Vijf aandachtspunten voor e-fulfilment
Vanuit de overtuiging dat verpakken een grote rol speelt in het vergroten van de efficiëntie en effectiviteit van e-fulfilment, heeft FPC in een blog voor Logistiek.nl vijf aandachtspunten op een rij gezet.

1. Richt uw verpakkingsproces efficiënter in
Een efficiënter proces drukt de handlingskosten per order aanzienlijk. Bekijk uw proces kritisch, waar kunt u winst behalen? Kies bijvoorbeeld voor het pick-in-the-boxprincipe om een tijdrovende stap in het orderpickingsproces te elimineren. De orderpicker verzamelt de order niet eerst in een krat, maar direct in de verzendverpakking. De verpakker hoeft deze verpakking alleen nog maar dicht te tapen en van een verzendetiket te voorzien. Dat scheelt enorm veel tijd.

2. Zet slimme softwareprogramma’s in
Automatisering helpt om uw processen efficiënter in te richten. Vaak maakt men de keuze voor een verpakking nog op gevoel. Dat resulteert vaak in een onnodig grote verpakking, om er zeker van te zijn dat alle producten erin passen. Ook het stapelen van pallets gebeurt vaak op gevoel en moet regelmatig opnieuw. Dat kan veel efficiënter, met softwareprogramma’s die de juiste indeling en belading tot op de millimeter nauwkeurig berekenen.

3. Houd op klantniveau rekening met de verpakkingseisen
Uit efficiency-overwegingen kiest men in e-fulfilment vaak voor één standaard voor alle klanten. De strengste klant-eis wordt dan de norm voor alle klanten. Ook als er maar een paar klanten zijn die een maximale pallethoogte van 1,50 meter eisen, krijgen alle klanten op die hoogte geleverd. Uiteindelijk werkt het efficiënter als u die paar uitzonderingen ook als uitzondering behandelt. Zodat u iedere pallet optimaal kunt beladen.

Houden uw medewerkers wel rekening met individuele verpakkingseisen, dan leidt dat vaak tot een wildgroei aan memoblaadjes op de werkvloer. De ervaren medewerkers weten precies wat de klant wil, maar voor nieuwe medewerkers is er geen beginnen aan. De foutkans is onnodig hoog. Ook dit is te voorkomen met automatisering, waarbij de klanteisen automatisch in iedere inpakinstructie zijn verwerkt.

4. Geef uw medewerkers visuele instructies
Schade aan producten komt vaker door een verkeerde belading of handeling dan door een verkeerde verpakking. Met visuele instructies weten alle medewerkers in één blik hoe ze een verpakking moeten inrichten of hoe ze de pallet moeten stapelen. Inwerken van nieuwe medewerkers is zo gepiept en de foutkans daalt aanzienlijk.

5. Maak het proces transparanter voor uw klant
Met automatisering krijgt u meer inzicht in uw logistieke proces. Deel die kennis met uw klanten, daar doet u ze een groot plezier mee. Betrouwbare informatie over het aantal producten, de prijs en de leverdatum, dat is wat de klant minimaal van u verwacht. Met extra inzichten kunt u die verwachtingen overtreffen en een duidelijke meerwaarde bieden.

Laat op de orderbevestiging bijvoorbeeld zien of de pallet volledig beladen is. Voor uw klant is dit een mogelijkheid tot besparen, door meer te bestellen kan hij de gemiddelde kosten drukken. Voor u is dit servicemoment ook een extra verkoopkans.

Conclusie
E-Fulfilment Hub onderschrijft de aandachtspunten voor e-fulfilment. Eerder publiceerden we al een blog over de verpakkingsmanager waarin we u kennis lieten maken met onze moderne en duurzame visie op verpakkingen. Het is tijd om de dozen en het plastic voor u te laten werken. E-Fulfilment Hub maakt vanzelfsprekend gebruik van duurzame verpakkingen die optimaal passen bij het bestelde product. Dit past volledig binnen onze visie van 100% Green Fulfilment. Orders worden voorzien van een pakbon, verzendetiket en/of retourformulier. Bij de intake schakelen wij een gespecialiseerde verpakkingsmanager in om de juiste mix aan duurzame verpakkingen passend bij uw producten te bieden. De verpakkingsmanager kijkt verder dan uw producten en zoekt ook verbinding met uw processen, waardoor geld, CO2-uitstoot, ruimte en tijd bespaard kan worden.