Cut-off tijd en e-fulfilment

Levertijd is een belangrijk onderwerp als het gaat over e-commerce. Alles wat we online bestellen moet op de een of andere manier vanuit de plek waar het vandaan komt bij de consument worden thuisbezorgd. Nadat de consument op de bestelknop drukt, wordt er achter de schermen van alles in werking gezet om dat voor elkaar te krijgen. Maar dat kost tijd. Veel webshops hanteren cut-off tijden en beloven consumenten een levering binnen 24 uur. De afgelopen jaren zijn de cut-off tijden langzaam verder opgerekt.  

Wat is cut-off tijd?

De cut-off tijd (of cut-off time) is het uiterste tijdstip waarop een consument nog online kan bestellen om de volgende dag zijn of haar aankopen te ontvangen. Een voorbeeld van een cut-off tijd welke regelmatig op een webshop te vinden is:

“Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.”

Online shoppers worden steeds veeleisender en logistiek is er veel meer mogelijk dan een aantal jaren geleden. Hierdoor worden de cut-off tijden langzaam verder opgerekt. Voorheen was een cut-off tijd van 12:00 uur heel normaal. Nu zijn er steeds meer cut-off tijden in de avond of zelfs rond middernacht. Daarmee trekt een webwinkel een nieuw publiek. Namelijk de mensen die ’s avonds online winkelen en toch hun aankopen snel in huis willen hebben. Vaak is te zien dat een latere cut-off time meer klanten oplevert in de webwinkel.

Late cut-off tijd lastig voor kleine of snelgroeiende webwinkels

Webshop eigenaren willen hun klanten zo snel mogelijk bedienen. Daarbij is het op tijd leveren van pakketten ontzettend belangrijk. Als een webshop zelf het logistieke proces verzorgt en niet gespecialiseerd is in de logistieke kant van e-commerce, bestaat de kans dat de klant enkele dagen moet wachten op zijn of haar bestelling. In de hedendaagse maatschappij komt dit onprofessioneel over terwijl het aantrekken en behouden van klanten niet eenvoudig is.

Voor kleine of snelgroeiende webwinkels is het moeilijk om een late cut-off tijd aan te bieden aangezien zij afhankelijk zijn van het postkantoor of nog niet voldoende pakketten verzenden om de verzendpartner om 22:00 uur te laten langskomen. Een samenwerking met een e-fulfilmentpartner kan deze problemen verhelpen. Een voorbeeld van een one-stop-shop e-fulfilment dienstverlener voor snelgroeiende webshops met (Europese) groeiambities is e-Fulfilment Hub. e-Fulfilment Hub vervult samen met haar partner HC Group alle e-commerce activiteiten voor webwinkels en retailers. Van het opslaan van goederen tot aan verzending. Zij kunnen het gehele traject verzorgen op het gebied van logistiek, orderafwikkeling, customer support en reclame uitingen. De vestigingsplaats in Midden-Limburg biedt, naast een uitstekende ontsluiting naar het Europese achterland, eveneens de gelegenheid om late cut-off tijden te hanteren voor klanten in de Benelux.