Black Friday voor duurzame webshops op een duurzame manier

Black Friday, een koopfestijn overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, waarbij veel winkels met hoge aanbiedingen stunten om mensen naar hun winkels te trekken. Deze kortingsacties beginnen vaak al in de week van Black Friday en gaan door tot de daarop volgende Cyber Monday. Voor velen wordt Black Friday dan ook wel beschouwd als het begin van het seizoen van de kerstaankopen. Duurzame consumptie is voor onze maatschappij één van de grootste uitdagingen en al helemaal met Black Friday wanneer de koopjes voor het oprapen liggen. Duurzame webshops staan dan ook voor een groot dilemma. Volgend jaar wel of niet meedoen met Black Friday?

Black Friday zorgt natuurlijk voor vele aankopen van consumenten met als gevolg dat ook al deze bestelde producten verzonden moeten worden. Ook dit jaar was er weer een topdrukte bij de logistieke dienstverleners als PostNL en DHL. Het verzenden van al deze pakketjes zorgt voor een gigantische hoeveelheid CO2-uitstoot met een grote impact op ons milieu. Black Friday is daarmee uitgegroeid tot een zwarte dag voor ons klimaat en milieu.

Niet meedoen of toch Black Friday op een duurzame manier?

Er zijn een aantal verschillenden initiatieven die duurzame webshops kunnen nemen om wel mee te kunnen doen aan Black Friday. Dit gebeurt vaak onder meer onder de noemer Green Friday, Fair Friday of Bring Back Friday. Voor sommige duurzame bedrijven staat Black Friday in het teken van het planten van één of meerdere extra bomen bij elke duurzame bestelling. Al deze bestelde spullen tijdens Black Friday zorgen namelijk voor een gigantische CO2-uitstoot. Het planten van één of meerdere extra bomen bij elke bestelling is goed voor ons milieu, aangezien bomen hard nodig zijn om de CO2 uit onze lucht te halen.

#GreenFriday  

Een voorbeeld van een duurzame webshop met een duurzaam initiatief, is Moyee Coffee. Zij stunten met Back Friday niet door hun prijzen met bijvoorbeeld 20% te verlagen, maar in plaats daarvan verhogen ze de prijzen op hun eerlijke koffie met bijvoorbeeld 20%. De inkomsten die ze daaruit verdienen doneren ze daarna aan een goed doel.

#FairFriday  

Naast Moyee Coffee die iets teruggeeft aan de wereld, maakt ook QNOOP er een gewoonte van om tijdens Black Friday iets terug te geven aan de wereld. In 2018 werkten ze samen met het Leger des Heils in Amsterdam waarbij ze de daklozen hielpen. Daarnaast werkten ze vorig jaar samen met Movement on the Ground om vluchtelingen te helpen in Lesbos.

#BringBackFriday

Een ander duurzaam initiatief is Bring Back Friday van Ikea. Bij Ikea kun je oud-Ikea meubilair terugbrengen in ruil voor 30 tot 50 procent van de prijs die je ervoor betaald hebt. Op Bring Back Friday wordt het geld wat je ervoor terug krijgt verdubbeld. Dit initiatief moet ervoor zorgen dat mensen hun oud meubilair terugbrengen, zodat Ikea er een nieuw leven aan kan geven.

Duurzame webshops komen door Black Friday aldus voor een uitdaging te staan. Als e-Fulfilment Hub vinden we het belangrijk dat ook wij een rol innemen in de verduurzaming van de logistieke sector en denken daarom graag mee over het Black Friday dilemma waar vele webshops voor staan.