Bezorgschaamte bij consumenten vraagt om verduurzaming van e-fulfilmentsector

De markt voor e-fulfilment is de afgelopen jaren flink veranderd. Hetzelfde geldt voor het bezorgen van pakketten. Same Day Delivery was vorig jaar nog een belangrijke pijler. Nu is het bezorgschaamte dat de klok slaat. Bedrijven moeten serieus nadenken over hoe de e-fulfilmentsector verduurzaamd kan worden. 

Same day delivery 

De afgelopen jaren werkten grote webshops hard om same day delivery te realiseren. Nu het er is, blijkt het toch niet zo bevredigend als gedacht. Het is kostbaar voor de online retailer en zwaar voor vervoerders. Ook vanuit de consumenten is er een factor die same day delivery minder populair maakt: bezorgschaamte.

Het klimaat wordt steeds belangrijker en naast vliegschaamte hebben veel Nederlanders nu ook last van bezorgschaamte. Schaamte om weer een bestelling te ontvangen, omdat de bezorger je naam kent of omdat de buren wéér een pakket voor je hebben aangenomen.

Impact op milieu verminderen

Vorig jaar zagen we al nieuwe opties om de impact op het milieu te verminderen. Deze trend zal dit jaar alleen maar verder doorzetten. We zien bijvoorbeeld steeds meer afhaalpunten waar klanten hun pakket op kunnen halen. Ook melden particulieren zich steeds vaker aan om officieel afhaalpunt voor de wijk te worden.

De klimaatbewustwording en bezorgschaamte van consumenten zorgt ervoor dat je als webshop serieus moet nadenken over het verminderen van de impact op het milieu. Middels het Living Lab Green Fulfilment streeft e-Fulfilment Hub naar bewustwording en verduurzaming van de e-fulfilment sector. Wil jij nou meer weten of meedenken over hoe de e-fulfilment sector verduurzaamd kan worden om 100% Green Fulfilment te realiseren? Neem eens een kijkje in onze LinkedIn community!