Navigation

Ondernemen via de e-Fulfilment Hub?

Meer informatie

Over e-fulfilment

Afbeelding breed

Wat is e-fulfilment?

 

De manier waarop consumenten winkelen verandert sterk. Steeds vaker vervangen consumenten fysieke winkels door online kanalen om hun aankopen te doen. Alleen al in 2016 besteedden Nederlanders voor meer dan €20 miljard bij webshops en naar verwachting nemen de online uitgaven aan producten en diensten de komende jaren alleen maar verder toe. Deze verschuiving naar online aankopen (e-commerce) heeft niet alleen grote gevolgen voor de detailhandel, maar ook voor de logistieke sector.

De logistiek achter webshops vergt namelijk andere competenties van logistieke dienstverleners dan de traditionele logistiek. Zo is de logistieke verwerking van online bestellingen complexer en vereist deze meer flexibiliteit en specialistische kennis. De logistieke afhandeling van online bestellingen wordt aangeduid met de term ‘e-fulfilment’. E-fulfilment is nauw gerelateerd aan e-commerce en omvat alle activiteiten gerelateerd aan het verwerken van goederen na een transactie via internet.

Welke diensten vallen onder e-fulfilment?

E-fulfilment is het hele logistieke proces dat in werking treedt op het moment dat de klant zijn winkelmandje aan de online kassa afrekent en dat ervoor moet zorgen dat die klant het product daadwerkelijk in handen krijgt.

Voor e-fulfilmentbedrijven begint het e-fulfilment proces met de inslag van ontvangen goederen. De goederen worden vervolgens geregistreerd en opgeslagen in een magazijn. Zodra een klant een order plaatst, worden de bestelde goederen gepicked, verzameld en verpakt zodat de order klaar is voor verzending naar de klant. Zodra de order klaar is, wordt deze overgedragen aan een vervoerder voor verzending naar de klant. Ook de retourverwerking van teruggestuurde producten valt onder het proces van e-fulfilment. Bij dit proces zijn onder meer distributiecentra, vervoerders, toeleveranciers en producenten betrokken. Bovendien is er een grote behoefte aan real-time informatie op het gebied van orderstromen en voorraden, waardoor ook ICT een essentieel onderdeel uitmaakt van e-fulfilment.

Wat is het belang van e-fulfilment?

Wie succes wil hebben in e-commerce moet ervoor zorgen dat zijn e-fulfilment goed is georganiseerd. Door het uitbesteden van e-fulfilment aan gespecialiseerde bedrijven worden webshops ontzorgd op het gebied van logistiek en kunnen zij focussen op hun core business.  Eigenaren van webshops worden niet alleen ontzorgd, maar profiteren ook van kostenvoordelen, meer flexibliteit en de bruikbare kennis en expertise van e-fulfilmentexperts.

E-fulfilmentbedrijven voegen op meerdere manieren waarde toe. Ten eerste is ICT een belangrijke kerncompetie voor een goed gestroomlijnde e-fulfilment. E-fulfilmentbedrijven met geïntegreerde ICT-systemen bieden webshops de mogelijkheid om de gehele orderafhandeling zo optimaal mogelijk te beheersen. Via big data bieden zij webshops real-time inzicht in order- en voorraadstromen en kunnen zij hen ondersteunen bij het maken van strategische keuzes. Bovendien kunnen e-fulfilmentbedrijven sneller leveren aan consumenten door distributiecentra te vestigen op de beste locaties en kunnen zij  door hun flexibiliteit beter omgaan met pieken in orderaantallen. Ten slotte kunnen e-fulfilmentbedrijven door ketenintegratie en samenwerking in netwerken hun klanten nog beter ontzorgen, want door onderling informatie uit te wisselen en de verschillende onderdelen in de keten met elkaar te verbinden, nemen de kosten en de kans op fouten af.